صنایع برودتی سید صالحی
آنچه در این مقاله می‌خوانید

کاربرد های پودر جوشکاری و بهترین پودر جوشکاری

کاربرد های پودر جوشکاری
آنچه در این مقاله می‌خوانید

جوشکاری یکی از حرفه‌های بسیار پرکاربرد در صنایع مختلف است. در این حرفه لوازم و تجهیزات بسیاری مورد استفاده قرار می‌گیرند که هر کدام نقش کلیدی را بر عهده دارند. یکی از وسایل پرکاربرد در این حرفه پودر جوشکاری است. در این مطلب از صنایع برودتی سید صالحی توضیحات کاملی را در مورد این پودر ارائه خواهیم داد و شما را به طور کامل با کاربرد های پودر جوشکاری آشنا خواهیم کرد. اگر علاقه‌مند به این حرفه و به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد جوشکاری هستید تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

جوشکاری و انواع مختلف آن

جوشکاری و انواع مختلف آن

در ابتدا لازم است برای درک بهتر موضوع توضیحاتی را در مورد این حرفه ارائه دهیم و بعد از آن به معرفی کاربرد های پودر جوشکاری بپردازیم. جوشکاری به ایجاد جاذبه و چسبندگی بین اتم‌های دو قطعه موجود در کنار هم و حذف فاصله بین آن‌ها در محل تماس دو قطعه فلزی می‌گویند. معمولا در این حرفه جوشکاری را در دو دسته و گروه کلی تقسیم‌بندی می‌کنند که این دو دسته شامل:

  • جوشکاری ذوبی
  • جوشکاری غیر ذوبی

در نوع اول این جوشکاری یعنی جوشکاری ذوبی، محل جوشکاری در هر دو قطعه ابتدا ذوب می‌شوند و در محل مورد نظر با ذوب شدن الکترود که این الکترود‌ها با پودر جوشکاری مخلوط می‌شود با گذشت اندک زمان و منجمد شدن مواد دو قطعه با یکدیگر اتصال پیدا می‌کنند.

در نوع دوم جوشکاری که به آن جوشکاری غیرذوبی می‌گویند. دو سر هر یک از قطعه‌ها ذوب نمی‌گردند بلکه در این شیوه با وارد شدن نیروی فشار مکانیکی فاصله بین اتم‌ها در هر دو قطعه در محل اتصال حذف می‌گردد و دو قطعه به یکدیگر متصل می‌شوند. معمولا در زمان جوشکاری گاز و دود تولید می‌شود که حتما نیاز است نکات ایمنی به طور کامل رعایت گردد.

بررسی پودر جوشکاری

پودر جوشکاری چیست؟

به مواد معدنی یا فلز‌هایی که به صورت دانه‌بندی شده هستند پودر جوشکاری می‌گویند. وظایف و کاربرد های پودر جوشکاری بسیار است، از جمله این وظایف می‌توان به ایجاد پوشش سرباره، ایجاد رسانایی طول قوس، انجام واکنش‌های سرباره و انجام اکسیژن‌زدایی از مواد مذاب در محل جوشکاری اشاره نمود. می‌توان به این گونه عنوان کرد که این پودرها در فرایند دستی نقش روکش الکترود را ایفا می‌نمایند. پودرها از لحاظ شکل ظاهری تحت تاثیر عواملی نظیر عناصر شیمایی موجود در دانه‌های پودر هستند.

پودرهای جوشکاری انواع مختلفی دارند و به این گونه نبوده که برای جوش انواع فلزات بتوان از یک نوع پودر جوشکاری استفاده نمود بلکه کاربرد های پودر جوشکاری با توجه به نوع آن متفاوت خواهد بود. پودرها دارای انواع مختلفی شامل موارد زیر هستند:

  • پودر جوشکاری قلیایی
  • پودر جوشکاری اسیدی
  • پودر جوشکاری معمولی

حداکثر مقدار آمپر مصرفی در جوشکاری را نوع پودر استفاده شده مشخص می‌نماید.

خصوصیات و کاربرد پودرهای جوشکاری

خصوصیات و کاربرد های پودر جوشکاری

  • استفاده از پودر‌های جوشکاری تا ۱۲۰۰ آمپر
  • داشتن توانایی بسیار زیاد در تحمل سختی و فشار
  • به راحتی و سهولت می‌توان جداسازی سرباره را انجام داد.
  • کاربرد های پودر جوشکاری در ایجاد جوش‌های بدون بریدگی و منظم
  • استفاده از پودر جوشکاری برای افزایش سرعت در جوش‌های دو سیم و یا چند سیم متوالی
  • استفاده از پودر جوشکاری برای جذب مقدار بسیار زیاد سیلیسیوم و منگنز موجود در فلز هنگام جوشکاری
  • از اساسی ترین کاربرد های پودر جوشکاری می‌توان به زمانی اشاره نمود که می‌خواهید در محل جوش سختی و چسبندگی را زیاد نمایید.
  • کاربرد مهم و کلیدی پودر جوشکاری در فعالیت‌هایی نظیر جوشکاری فولادهای مخازن تحت فشار، جوشکاری فولادهای عمومی در ساختمان‌سازی، فولاد‌های دانه ریز، فولاد‌های مورد استفاده در لوله‌سازی و … است.

پودر جوشکاری

نکات قابل توجه در انتخاب و خرید بهترین پودر جوشکاری

بعد از اطلاع از کاربرد های پودر جوشکاری باید نکاتی را جهت خرید آن دقت کنید که در ادامه بیان نمودیم:

  • در ابتدا لازم است که فرد در زمان خرید پودر جوشکاری توجه نمایید که این پودر را متناسب با نوع جوشکاری خود انتخاب نماید.
  • پودر جوشکاری را انتخاب نمایید که با هر دو جریان الکتریسیته متناوب و مستقیم قابل جوشکاری باشد.
  • پودر را انتخاب نمایید که برای جوشکاری در محل رنگ شده و یا زنگ‌زده هم متناسب باشد.
  • توجه به میزان بارگذاری در جوش دو قطعه به یکدیگر
  • از ایجاد حفره در محل مورد نظر جوشکاری اطمینان حاصل نمایید.

فرایند تولید پودر جوشکاری

فرایند تولید پودر جوشکاری

بعد از کاربرد های پودر جوشکاری اکنون با تولید پودر جوشکاری یک فرایند تولید محصولات فلزی با کیفیت بالا است اشنا می شویم که در آن از تکنولوژی پیشرفته پودرسازی استفاده می‌شود. در این فرایند، فلزات مختلف به صورت پودری تهیه می‌شوند و پس از مخلوط کردن و فرآوری، به عنوان مواد اولیه در فرآیند جوشکاری استفاده می‌شوند.

فرایند تولید پودر جوشکاری شامل چند مرحله است. در مرحله اول، فلزات مختلف به صورت قطعات کوچک تهیه می‌شوند و سپس به یک دستگاه پودرسازی منتقل می‌شوند. در این دستگاه، فلزات به صورت پودری تهیه می‌شوند و سپس به یک دستگاه مخلوط کننده منتقل می‌شوند. در این مرحله، پودرهای مختلف با هم مخلوط می‌شوند تا جهت تولید پودر جوشکاری مناسب تر باشند. سپس، پودرهای مخلوط شده به یک دستگاه فرآوری منتقل می‌شوند که در آن به دلیل اعمال فشار و دمای بالا، به صورت ذوب شده به هم متصل می‌شوند و به عنوان پودر جوشکاری نهایی برای استفاده در فرآیند جوشکاری تولید می‌شوند.

خلاصه

جوشکاری یکی از حرفه‌های بسیار تخصصی است که در صنعت نقش کلیدی و اساسی را ایفا می‌کند.در این مقاله با بیشتر کاربرد های پودر جوشکاری نیز آشنا شدیم. در این حرفه برای ایجاد جوش بین دو قطعه فلزی لوازم و وسایل مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد که از جمله این وسایل پودر جوشکاری است. پودرهای جوشکاری انواع بسیار مختلفی دارند که هر کدام مناسب نوع خاصی از جوشکاری هستند و معمولا شرکت‌های بسیاری در زمینه تولید این پودرها فعالیت می‌نمایند. صنایع برودتی سید صالحی این محصول را در بالاترین سطح کیفی عرضه می‌کند.

اشتراک گذاری

Telegram
WhatsApp
Pinterest
Facebook
Email
مقالات مرتبط
۲۰ فروردین, ۱۴۰۳
بدون دیدگاه
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *