صنایع برودتی سید صالحی
آنچه در این مقاله می‌خوانید

بررسی انواع کندانسور یخچال ، کندانسور ایستاده یا هوایی کندانسور مکعبی

انواع کندانسور یخچال
آنچه در این مقاله می‌خوانید

کندانسور یخچال چیست

برای بررسی انواع کندانسور ابتدا باید بدانیم که کندانسور یخچال چیست ؟ در پاسخ باید گفت که کندانسور یخچال یا رادیاتور خنک‌کننده از اجزاء مکانیکی مهم در یخچال است. انواع کندانسور یخچال عکس اواپراتور عمل می‌کنند بدین صورت که در کندانسور گاز مبرد (همان گازی که باعث سرد کردن فضای داخل یخچال می‌گردد مانند گاز فرئون) یخچال که به‌وسیله کمپرسور با فشار زیاد وارد می‌گردد باید با کاهش دمای خود، به صورت مایع تبدیل شود. در حالت کلی کندانسور در یخچال فریزر یا کولرگازی یا هر وسیله برقی دیگر عمل چگالیدن گاز مبرد یا کندانس را با خنک کردن گاز مبرد انجام می‌دهد.

گاز مبرد با دما و فشار زیاد از لوله کندانسور یخچال یعنی لوله رفت کمپرسور وارد قسمت کندانسور شده که در این مرحله به عنوان گاز داغ شناخته می‌شود که به تدریج به‌وسیله کندانسور حرارت خود را به محیط انتقال داده و قبل از وارد شدن به درایر (فیلتر) و لوله مویی به مایع تبدیل می‌گردد.

پس از آنکه گاز در کمپرسور تحت‌فشار قرار گرفت (تا آماده حرکت درون لوله‌های مسیر شود)، حرارت گاز بیشتر می‌گردد و اگر این حرارت و گرما از گاز کاسته نشود فرایند سرماسازی با مشکل همراه خواهد شد. از این رو گاز متناوباً تحت‌فشار قرار گرفته و سپس از طریق کمپرسور به لوله‌های مارپیچ مانندی راه پیدا می‌کند، این لوله‌های مارپیچ در پشت کابین اصلی یخچال قرار گرفته‌اند.

در این مطلب از صنایع برودتی سید صالحی به بررسی انواع کندانسور یخچال خانگی، کندانسور یخچال صنعتی و کندانسور فریزر و نحوه عیب‌یابی آن‌ها می‌پردازیم.

مشکلات رایج کندانسور یخچال

بررسی انواع کندانسور یخچال

یکی از مشکلات اساسی که به مرور زمان و استفاده مکرر از یخچال فریزر به دلیل ماهیت کندانسور که منتقل‌کننده گاز داغ به محیط است، برای کندانسور رخ می‌دهد کثیف شدن آن است که می‌تواند به دلیل نشستن گردوخاک و همچنین پرز موکت و فرش روی سطح انواع کندانسور یخچال باشد. در این حالت نمی‌تواند حرارت گاز داغ را به محیط انتقال داده و تبدیل گاز داغ به مایع سرد دچار مشکل می‌گردد.

در نتیجه در اواپراتور سرمای کمی خواهیم داشت و کل فرایند سرمایش با مشکل مواجه خواهد شد. بمنظور جلوگیری از این مشکل و کارایی بهتر یخچال فریزر و همچنین مصرف برق بهینه، بسته به میزان گردوخاک هر سال یا هر دو سال یکبار باید کندانسور یخچال را تمیز کرده و گردوخاک آن را زدود.

انواع کندانسور یخچال فریزر

در این قسمت به معرفی انواع کندانسور یخچال می‌پردازیم:

  • کندانسور هوایی یا بیرونی: این نوع کندانسور در پشت یخچال فریزر به صورت یک شبکه توری مانند بوده و امروزه این نوع کندانسور را در یخچال فریزرهای جدید کمتر می‌بینیم. گفتنی است این نوع کندانسور چون با محیط سطح تماس بسیار کمتری دارد، دیرتر گردوغبار می‌گیرد.
    کندانسور هوایی یا بیرونی
  • کندانسور پاکتی یا مکعبی یا حجمی: این نوع کندانسور در کنار کمپرسور و یا زیر یخچال تعبیه شده و این نوع کندانسور حتماً باید توسط یک فن خنک شده و گرمای اطراف و درون آن را مکش کرده و به سمت کمپرسور هدایت می‌نماید. این مدل کندانسور با محیط بیرونی یخچال فریزر تماس کمتری داشته و در نتیجه نیاز بیشتری به تمیزکردن دارد.
    کندانسور پاکتی یا مکعبی یا حجمی (عکس کندانسور یخچال)
  • کندانسور درون بدنه کابین یخچال فریزر یا کندانسور مخفی: کندانسور مخفی یخچال بین ورق و فوم بدنه یخچال قرار دارند و در واقع به دو طرف بدنه یخچال چسبیده‌اند.کندانسور مخفی در یخچال‌ها به منظور بهبود زیبایی و ظاهر بیرونی آنها استفاده می‌شود. در این نوع طراحی، کندانسور (معمولاً یک قطعه کمپرسور) در مکانی مخفی یا نهانی از دید قرار می‌گیرد تا ظاهر کلی یخچال بهینه شود.معمولاً کندانسورهای مخفی در قسمت پشتی یا زیر یخچال قرار می‌گیرند. برای دسترسی به کندانسور مخفی، معمولاً نیاز به باز کردن یا جدا کردن قسمت پشتی یا پایینی یخچال دارید. این کار را می‌توان با استفاده از ابزار مناسب مانند یک مته و پیچ‌گوشتی انجام داد.

    در این نوع از کندانسورها به دلیل اینکه بدنه خارجی یخچال فریزر حرارت کندانسور را منتقل می‌نماید و بدنه یخچال فریزر هم سطح وسیع و هم سطح رنگی تمیزی دارد، گردوخاک به ندرت از انتقال حرارت جلوگیری می‌کند.
    کندانسور درون بدنه کابین یخچال فریزر یا کندانسور مخفی

دقت داشته باشید که در هنگام بررسی انواع کندانسور یخچال اگر تغییری در شکل ظاهری آن دیده شد و یا احتمال برق‌دار بودن بدنه را دادید، چنانچه در زمینه تعمیر یخچال فریزر سررشته ندارید، حتماً با یک تعمیرکار لوازم‌خانگی مشورت کرده و از بی‌احتیاطی بپرهیزید.

فاکتور انتخابی انواع کندانسورها

ما در صنایع برودتی سید صالحی معتقدیم فاکتور انتخابی کندانسور هوایی بر اساس قدرت کمپرسور است. یعنی هرچقدر قدرت کمپرسور بیشتر باشد، درنتیجه کندانسور آن نیز بزرگ‌تر است. به‌عنوان مثال کمپرسورهای 1/8HP تا 1/5 HP از کندانسور ایستاده و از قدرت 1/2HP به بالا از کندانسور فن دار استفاده می‌گردد. قابل‌ذکر است که قدرت‌های 1/3HP تا 1/ HP بستگی به نوع سیستم سردکننده از هر دو نوع کندانسور می‌توانند استفاده نمایند.

عیب‌یابی کندانسور چگونه انجام می‌گیرد؟

به علت استحکام بالا و همچنین سادگی ساخت، انواع کندانسور یخچال کمتر دچار عیب می‌شوند. اما به مرور زمان براثر کار زیاد سیستم ممکن است داخل و خارج آن جرم ایجاد شود که با مواد مناسب باید آن را شستشو و به تمیز کردن کندانسور یخچال توجه نشان داد. همچنین کندانسور بر اثر پوسیدگی و ضربه خوردن ممکن است سوراخ گردد که باید آن را جوشکاری شود.

تعمیر و عیب‌یابی انواع کندانسور یخچال

در این مطلب سعی کردیم تا به بررسی انواع کندانسورهای یخچال، فاکتورهای انتخابی آن‌ها و همچنین نحوه عیب‌یابی آن‌ها بپردازیم. لذا اگر قصد خرید کندانسور ایستاده و یا کندانسور یخچالی باکیفیت را دارید، صنایع برودتی سید صالحی انواع کندانسور یخچال را در بالاترین سطح کیفی عرضه می‌کند.

اشتراک گذاری

Telegram
WhatsApp
Pinterest
Facebook
Email
مقالات مرتبط
۲۰ فروردین, ۱۴۰۳
بدون دیدگاه
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *