صنایع برودتی سید صالحی
آنچه در این مقاله می‌خوانید

رفع صدای فن یخچال فریزر به صورت حرفه ای

صدای فن یخچال فریزر
آنچه در این مقاله می‌خوانید

امروزه در هر خانه‌ای حداقل یک یخچال وجود دارد و این دستگاه یکی از ملزومات زندگی محسوب می‌شود. فرقی ندارد یخچال شما یکی از محصولات به روز و مدرن باشد یا قدیمی حتما تابحال صداهایی از آن شنیده‌اید. این صداها علل مختلفی دارند و یکی از آن‌ها صدای فن یخچال فریزر است. در این مطلب از سایت صنایع برودتی سید صالحی شما را رفع این صدا به صورت کاملا حرفه‌ای آشنا خواهیم کرد.

شناسایی علت صدای فن یخچال فریزر

در ساختار هر یخچال فریزر معمولا از سه فن استفاده شده که هر کدام از آن‌ها می‌توانند علت ایجاد صدای غیرطبیعی در یخچال شما محسوب شوند. این فن‌ها عبارت از فن یخچال، فن کندانسور و فن اواپراتور هستند.
اغلب علت تولید صدای غیرطبیعی توسط این فن‌ها، تمیز نبودن و ایجاد رسوب در آن‌ها است و شما با برطرف کردن این مشکل می‌توانید عملکرد صحیح را بازیابی کنید. پیشنهاد می‌کنیم برای این کار به شرح زیر عمل کنید:

  • ابتدا درب یخچال را باز کنید و شرایط فن یخچال را بررسی نمایید، در صورت نیاز اصلاحات موردنظر را انجام دهید.
  • در مرحله بعدی با بررسی جداگانه دیگر فن‌ها، علت بروز مشکل را شناسایی کنید.

صدای فن کندانسور در یخچال فریزر

رفع صدای فن یخچال فریزر در این روش شامل چند مرحله می‌شود که قدم اول آن پیدا کردن محل نصب کندانسور است. مراحل زیر را برای پیدا کردن موقعیت کندانسور در یخچال انجام دهید:

  • در مرحله اول یخچال را از برق بکشید، سپس پنل دسترسی پشتی را بیرون بیاورید.
  • معمولا در نزدیکی کمپرسور و در قسمت پایینی یخچال کندانسور وجود دارد.
  • بعد از پیدا کردن محل کندانسور، فن آن را برای مشاهده نمایید و از نظر هر گونه پوسیدگی یا آسیب به دقت بررسی کنید.
  • در آخر، اگر موتور فن دچار انسداد یا فرسودگی شده باشد باید آن را تعویض کنید.

صدای فن اواپراتور در یخچال فریزر

علت دیگر صدای فن یخچال فریزر شما ممکن است به موتور فن اواپراتور برگردد. اما آیا با وظیفه‌ این قطعه آشنایی دارید؟ هنگامی که کمپرسور در حال کار کردن است، موتور فن اواپراتور هوا را از روی کویل‌های اواپراتور می‌کشد. اگر صدای تولید شده از سمت فریزر باشد به طور حتم علت آن وجود اختلال در عملکرد این فن است.

در این شرایط یخچال مانند همیشه خنک نمی‌ماند و برای خنک کردن محفظه داخلی به زمان بیشتری نیاز دارد. شبیه مورد قبل، این اختلال با پیدا کردن فن موتور اواپراتور رفع می‌شود که مراحل آن به شرح زیر هستند:

  • برق یخچال را قطع کنید، سپس درپوش فن اواپراتور را که در محفظه فریزر و داخل یونیت موجود قرار دارد، پیدا کنید و آن را جدا نمایید.
  • با مشاهده دقیق اواپراتور می‌توانید هرگونه آسیب یا سایشی را پیدا کنید.
  • در صورتی که میزان زیادی یخ بر روی موتور وجود داشته باشد. در این مورد با یخ‌زدایی کردناحتمال به طور حتم مشکل رفع می‌شود.
  • توصیه‌ دیگر این است که شفت موتور را به‌ صورت دستی ولی آزادانه و پرقدرت بچرخانید.
  • در صورتی که در مرحله‌ قبل موفق نشدید که شفت را راحت بچرخانید، احتمال ایجاد پوسیدگی در موتور فن اواپراتور وجود دارد که با تعویض این قطعه رفع خواهد شد.

رفع صدای فن یخچال فریزر

صدای گرومت فن موتور اواپراتور در یخچال فریزر

قبل از بیان رفع صدای فن یخچال فریزر ابتدا شما را با گرومت آشنا می‌کنیم. گرومت موتور فن اواپراتور در جهت جداسازی موتور از براکت نصب و کاهش صدای ارتعاش مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین ساییدگی مکرر موجب فرسایش و جدا شدن گرومت‌ها می‌شود که با توجه به کاربرد آن‌ها، این اتفاق باعث افزایش لرزش و ایجاد صدا خواهد شد. هنگام بروز این مشکل به شرح زیر عمل کنید:

  • ابتدا یخچال را از برق بکشید.
  • درپوش موتور فن اواپراتور را بردارید.
  • در این قسمت باید گرومت را جهت پیدا کردن هرگونه فرسایش بررسی کنید، همچنین ممکن است متوجه شوید که گرومت‌ها جدا شده‌ا‌ند.
  • در این صورت شما باید در موتور فن اواپراتور، گرومت‌ها را جایگزین کنید.

درگیری پروانه و شفت فن

درگیری پروانه و شفت فن یکی دیگر از دلایل رایجی است که به افزایش صدای فن یخچال فریزر منجر می‌شود. به عبارت دقیق‌تر فن یخچال از آرمیچر، پروانه و میل شفت تشکیل می‌شود.

پره فن در خصوص خنک سازی موتور و سیم پیچی آن بیشترین کاربرد را دارد. از طرفی میله‌ای که منجر به چرخیدن پروانه می‌شود شفت نام دارد. زمانی که پروانه و شفت فن با یکدیگر درگیر می‌شوند صدای فن یخچال فریزر را شاهد خواهیم بود.

جهت برطرف‌کردن این مشکل می‌بایست موتور یخچال باز شود و پروانه ‌های فن مورد بررسی قرار بگیرد. در صورتی که به تعویض هر یک از این قطعات نیاز بود باید آنها را عوض نماییم. همچنین ممکن است به مرور زمان زمان میله شفت به صدای فن یخچال فریزر و لرزش آن منجر گردد. در صورت آسیب دیدن این میله باید فن را عوض کنید.

دلایل دیگر 

در مجموع علل زیادی وجود دارد که باعث افزایش صدای فن یخچال فریزر می‌شوند. به طور استاندارد تعمیرکاران حرفه‌ای جهت عیب یابی این مشکل عوامل زیر را بررسی می‌کنند:

  1. ابتدا باید بررسی نمود که یخچال تراز باشد.
  2. در مرحله دوم می‌بایست وسایل داخل و همچنین اتصالات داخلی آن را چک کرد.
  3. بررسی پره‌های فن یخچال فریزر مهم‌ترین مرحله عیب یابی است.
  4. بررسی موتور یخچال در کنار کندانسور و اپراتور در مرحله بعدی است.
  5. بخش دیگری که نیاز به بررسی دارد پیچ‌ها، مهره‌ها و واشرها است.
  6. تعمیرکاران حرفه‌ای و ماهر با بررسی این موارد به عیب یابی صدای فن یخچال فریزر می‌پردازند.

نکته: تراز نبودن یخچال یا عدم استحکام پایه‌ های کمپرسور باعث بروز صدای فن یخچال فریزر می‌شود. همچنین برخورد پروانه و فن به بدنه یا کشو های یخچال فریزر یک دلیل رایج در بروز صدا است. از دیگر دلایل رایج می‌توان به خرابی فن کمپرسور اشاره داشت.

رفع صدای فن یخچال فریزر

در بخش‌های قبل اطلاعات لازم به منظور شناسایی و رفع صدای فن یخچال فریزر را در اختیار شما قرار دادیم، اما به صورت کلی چگونه می‌توان صدای یخچال را کاهش داد؟ صدای یخچال با رعایت نکات زیر به حداقل میزان خود خواهد رسید:

  • زیر یخچال یک لایه نسبتا منعطف قرار دهید.
  • فن‌ها و کندانسور را هر چند وقت یک بار تمیز کنید.
  • با استفاده از عایق‌کننده مخصوص پشت یخچال را بپوشانید.
  • از مواد عایق‌کننده مخصوص درون محفظه یخچال استفاده کنید.
  • پایه‌های یخچال را حتما تراز کنید و آن را بر روی سطوح ناهموار قرار ندهید.
  • یخچال را درون یک قفسه ساخته شده قرار دهید. این کار را حتما باید زیرنظر افراد متخصص انجام دهید.

عیب یابی صدای فن یخچال فریزر

علل از کار افتادن فن یخچال

ممکن است در طول شبانه روز هر از گاهی صداهای غیرطبیعی و ناهنجاری را از یخچال بشنوید. صدای فن یخچال فریزر در خیلی از مواقع خبر از خرابی این قطعه می‌دهد، اما سؤال اینجاست که علت از کار افتادن این قطعه مهم چیست؟

  • نوسانات برق یک علت رایج است که به آسیب دیدن فن منجر می‌شود. شما می‌توانید با استفاده از محافظ برق از بروز چنین مشکلی جلوگیری نمایید.
  • نشست گرد و غبار بر روی فن یخچال یک علت رایج دیگر در خرابی این قطعه است. پیشنهاد می‌شود در برخی مواقع با استفاده از جارو برقی به تمیزکاری پشت یخچال و فن بپردازید. 
  • شنیدن صدای فن یخچال فریزر ممکن است از فرسودگی آن باشد. در این مواقع می‌توانید با کمک یک فرد متخصص به تعویض فن یخچال بپردازید.
  • یکی دیگر از دلایل خرابی فن یخچال، ضربه به فن یا قسمت پشت یخچال محسوب می‌شود، در این خصوص باید مراقب باشید تا از ورود هر ضربه‌ای به این قسمت جلوگیری شود.
  • نهایت شما می‌توانید با سرویس و روغن کاری دوره‌ای از بروز خیلی از مشکلات بالا جلوگیری کنید.

نتیجه گیری

در این مطلب تمامی اطلاعات لازم به منظور شناسایی علت و رفع صدای فن یخچال فریزر را در اختیار شما قرار دادیم. در روند عیب‌یابی یخچال نکات ایمنی را رعایت کرده و اگر تخصصی در این زمینه ندارید، این کار را به افراد متخصص واگذار کنید.

صنایع برودتی سید صالحی محصول فن یخچال را در بالاترین سطح کیفی ارائه می‌دهد. می‌توانید برای اطلاعات بیشتر با شماره‌های موجود در سایت صنایع برودتی سید صالحی تماس بگیرید.

اشتراک گذاری

Telegram
WhatsApp
Pinterest
Facebook
Email
مقالات مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *