صنایع برودتی سید صالحی
آنچه در این مقاله می‌خوانید

بزرگترین یخچال خشتی جهان کجاست؟

بزرگترین یخچال خشتی
آنچه در این مقاله می‌خوانید

یکی از سوالاتی که ممکن است برای کاربران ایجاد شود، این است که بزرگترین یخچال جهان چیست و کجاست. غول پیکر ترین یخچال جهان یک یخچال خشتی است که در اطراف کرمان قرار گرفته است. یخچالی که عنوان بزرگترین یخچال خشتی جهان نام گرفته است. اما اینکه چرا این عنوان را به این یخچال داده اند و این یخچال چه ویژگی های ساختاری دارد.
در گذشته یکی از مشکلاتی که مردم با آن روبرو بودند، نگهداری مواد غذایی بود. آن ها نمی توانستد، مواد غذایی خود را هر جایی که دم دست بود، قرار دهند. به همین دلیل فکر چاره شده و سعی کردند مکانی ثابت را برای مواد غذایی خود، در نظر بگیرد. مکانی که دمای آن، نسبت به مکان های دیگر، در تمام طول سال، کمتر باشد.
جالب است بدانید ایرانیان، این مسئله را حل کردند و همین باعث شد که این سیستمی که طراحی کردند، بسیاری از مکان های غیر قابل استفاده در جهان را به مکانی قابل زندگی، تبدیل کند.
یخدان موئدی یکی از همین سیستم های مدیریت آب است. در سال ها قبل چیزی حدود هزاران سال قبل، مورد توجه جهانیان، قرار بگیرد. یخدان موئدی بزرگترین یخچال خشتی جهان است که شگفتی های زیادی دارد و ما می خواهیم این سازه را از منظر حوزه تخصصی خود، بررسی کنیم.

بزرگترین یخچال خشتی جهان کجاست؟

بیایید ابتدا در این نوشته از صنایع برودتی سید صالحی به این سوال پاسخ دهیم که بزرگترین یخچال خشتی جهان کجاست. یخدان موئدی یکی از آثارهای شگفت انگیز تاریخی شهر کهن کرمان است. زمانی که وارد خیابان ابوحامد در این شهر می شوید، ابتدا عظمت این بنای تاریخی، هوش و حواس شما را پرت می کند. نامی که برای این یخچدان در نظر گرفته اند (موئدی) برگرفته از نام محله ای در کرمان است، که در گذشته پر از زمین و قنات هایی پر آب بوده که رونق بسیاری نزد کشاورزان و مردم این منطقه داشته است.

قدمت این یخچال خشتی، به دوران صفویه بر می گردد. خشتی بودن این بنا بیشتر به دلیل نگهداری دما و هوای کم آن محیط است. به گونه ای که در روزهای گرم تابستان، کمترین کاهش دما را در این محیط یخچال داشته باشیم.

اشتراک گذاری

Telegram
WhatsApp
Pinterest
Facebook
Email
مقالات مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *